Parisuhde puhuttaa mediaa

Parisuhdeaiheet ovat aina ajankohtaisia ja kiinnostavia mediassa, mutta miten teeman käsittely mediassa on muuttunut, toiminnanjohtaja ja parisuhdetohtori Hanna Ranssi-Matikainen?

– Parisuhteen hyvinvoinnin työkaluista kirjoitetaan mediassa enemmän kuin koskaan. Tietoa on runsaasti tarjolla. Nyt se pitäisi vielä osata viedä käytäntöön, mikä ei nykyisten kulttuuristen mallien takia ole aina helppoa. Uutta on myös se, että yritysten johtoryhmissä sekä johtamiskoulutuksessa on alettu kiinnittämään asiaan huomiota. Työ ja vapaa-aika eivät ole toisistaan erillään olevia kokonaisuuksia, vaan yksi vuorovaikutteinen elämä. Molemmat puhkuvat hyvää tai huonoa oloa toisiinsa.

Parisuhde pysyy pystyssä tai kaatuu usein juuri viestinnän ansiosta tai sen takia.

Parisuhteesta väitöskirjan tehnyt Ranssi-Matikainen johtaa Parempi avioliitto ry:tä, joka edistää perheiden hyvinvointia tarjoamalla taitoja, työkaluja ja valmennusta parisuhteen hoitoon. Yhdistys järjestää vuosittain kymmeniä leirejä, kursseja ja tapahtumia sekä tarjoaa tukipareja kriisissä oleville pareille. Vuosittain tapahtumiin osallistuu yli 1300 paria.  Hanna itse on ollut kysytty asiantuntija mediassa parisuhteeseen liittyvissä kysymyksissä.

– Iso osa tarjonnastamme pohjautuu koulutettujen vertaisparien tarjoamaan vapaaehtoiseen tukeen. Tämän kaltaisessa työssä korostuu yhteisesti jaettu viestintä. Arvojen viestiminen on erityisen tärkeää. Viestintä on liima, jonka varaan verkostojen toiminta rakentuu. Ja koska työskentelemme ihmisten syvätarpeiden ja hyvin henkilökohtaisen kokemusten parissa, on viestintätaidoilla erityisen suuri merkitys.  Ne ovat  tärkeitä sekä yhteisen osaamisen, luottamuksen että kulttuurin rakentamiseksi.

Järjestöt ja yhdistykset toimivat usein yrityksiä selvästi pienemmällä budjetilla ja henkilöresursseilla, joten tehokkaasti toimivan viestintätuen ostaminen on taitolaji. Framilla on Paravin viestintäkumppani, joka on auttanut hiomaan viestintästrategiaa ja konsultoinut mediatyötä.

–      Päätimme tänä vuonna panostaa viestintäosaamisen ostamiseen ilmoitusmarkkinoinnin sijaan. Olen yllättynyt siitä, miten suuria vaikutuksia valinnalla on ollut: pienemmällä hinnalla on saatu huomattavasti aiempaa laajempaa näkyvyyttä. Framillan tarjoama palvelu ja osaaminen on ylittänyt odotukseni moninkertaisesti, Ranssi-Matikainen kiittää.







Liity mukaan Framillan sisäpiiriin!

Liittymällä Framillan sisäpiiriin, liityt uutiskirjeen tilaajien joukkoon, saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisia vinkkejä uutisia Framillasta ja viestinnän maailmasta. Sisäpiiriläiset saavat myös kutsuja aiheeseen liittyviin tapahtumiin

Marketing by