Kekkilä hyödynsi facebook-ryhmää tuotesuunnittelussa

Pohjoismaiden suurin puutarha-alan yritys Kekkilä on kehittänyt tänä keväänä liiketoimintaansa palvelumuotoilun avulla. Maaliskuussa lanseerattiin uudet multa- ja lannoitepakkaukset, viherkalusteet ja verkkokauppa. Pakkausuudistuksessa vihermuotoilu näkyy erityisesti pakkausten visuaalisessa ilmeessä, informatiivisuudessa ja valinnan helpottumisessa. Sekä sisä- että ulkokäyttöön soveltuva viherkalustesarja toteutettiin palkitun suunnittelutoimisto Pentagon Designin kanssa. Tärkeimpänä lähtökohtana on ollut ihmisten tarpeiden ymmärtäminen, asiakaslähtöisyys ja vihermuotoilun edistäminen.

–   Viestintämme päätavoitteena on kasvamisen ilon levittäminen ja avoimuus. Haluamme, että kasvien ja puutarhan hoito tuo ihmisille harmoniaa ja hyvinvointia. Rekrytoimme Facebook-ryhmässämme Puutarha ja Piha ihmisiä mukaan tuotekehitykseemme. He saivat kommentoida suunnitteluratkaisuja, värejä ja sarjan nimeä,  Kekkilän brändi- ja viestintäjohtaja Nina Kinnunen kertoo.

Kuluttajapalautteen avulla Suomessa ja Ruotsissa tutkittiin muun muassa asiakkaiden tarpeita sekä mullan ja lannoitteiden ostoprosessia. Lopputuloksena syntyi ostopäätöstä helpottava kaunis ja informatiivinen pakkaus, jossa kasvien kuvat ovat upeasti esillä.
–   Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja halusimme luoda pakkauksilla tietynlaisen fantasiamaailman, jossa kuluttajat innostuvat kasvattamaan pakkauksissa olevien kuvien ihanuuksia. Esimerkiksi parvekkeet ovat ihmisille tärkeitä, mutta niistä on muodostunut monille varasto. Tutkimuksen mukaan yhä nuoremmat ja kaupungistuneemmat ihmiset haluavat vihreyttä ympärilleen, Kinnunen sanoo.

Kekkilä toimii yli 70 maassa ja toimittaa muun muassa kierrätettäviä kasvualustoja ympäri maailmaa.

–   Vastuullisuus ja kestävä kehitys on toiminnassamme erittäin tärkeää. Mietimme tarkkaan logistiikan, ja käytämme laivaliikennettä rahtien toimitukseen. Tärkeää on myös, että sidosryhmät ja asiakkaat sitoutuvat vastuullisuuteen ja ovat siten mukana toiminnassamme.

Framilla on Kekkilän viestintäkumppani, ja sen sisaryhtiö mainostoimisto Folk toteutti Kekkilälle palkitun mainoskampanjan ”Puutarhassa kaikki hyvin.”